En läsare undrar --->

Hej!

Du skrev innan att du fått tips om mer effektiv träning och att bygga muskler?
Vad fick du för tips? Nyfiken!

Hej Emma!

När jag först började träna så blev jag tilldelad "bas-passet". Både jag och tränaren ansåg det som en bra början eftersom jag aldrig hade tränat styrketräning förr. Men jag märkte ganska snabbt att jag kunde öka ganska mycket i vikt på maskinerna, samt att jag tycker att det är kul när man ser hur musklerna jobbar :) Jag körde då på baspasset + ytterligare 5 maskiner och blev helt slut varenda gång! Det var sen när jag skulle göra min kroppsanalys efter 2 månaders träning som jag märkte att min muskelmassa minskat sedan jag började träna! Hur kan den MINSKA när jag tränar 4-5 ggr styrketräning i veckan?? Så jag frågade tränarna på nytt om jag verkligen tränade rätt. Då säger dem att jag INTE ska träna baspasset längre eftersom jag är ute efter att bygga, och få synliga muskler samt bränna fett. Baspasset är till för dem som inte tränar styrka lika ofta, kanske 1-2 ggr/vecka. Anledningen till att min muskelmassa har minskat är för att jag förbränner musklen istället för att bygga den, eftersom jag inte låter musklerna vila 48 timmar mellan passen! Där fick jag förklaringen! Så då gjorde vi upp ett nytt träningpass som ser ut såhär till exempel:

Måndag: 30 min styrka, fokus på ben, mage, nedre rygg + 30 min powerwalk

Tisdag: 30 min styrka, fokus på biceps, triceps, övre rygg, axlar + 30 min powerwalk

Onsdag: 30 min styrka, fokus på ben, rumpa, mage, nedre rygg + 30 min powerwalk

Torsdag: 30 min styrka, fokus på biceps, triceps, övre rygg, axlar + 30 min powerwalk

Genom att köra denna varianten så får alltid musklerna vila sina 48 timmar, och därmed öka chanserna kraftigt till att bygga istället för att förbränna!

Hoppas du är nöjd med svaret, och förstår de jag skrivit :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0