Skolsnack :)

Då var det måndag, och exakt 1 vecka kvar till jag börjar min praktik på Socialtjänsten i Helsingborg :) :) Kan fortfarande inte förstå att tiden går så snabbt! När jag började termin 1 på socialhögskolan så var det de enda vi pratade om första dagen. "Tänk er när vi har kommit så långt, att det är dags för praktik" Då, på termin 1 kändes det väldigt avlägset.. Men jag gick ändå och dagdrömde om vart jag skulle hamna.. NU är termin 5 kommen, och det är helt sjukt hur snabbt tiden går! I juni månad när jag går på "sommarlov" har jag studerat 5/7 terminer :) Och jag kan nog fortfarande inte förstå att om lite mer än 1 år ska jag söka mitt första jobb som socionom :) Ler och skrattar lite lätt för mig själv.. Min dröm som jag haft sen gymnasiet håller på att förverkligas!

Men trots att terminerna flyter på så är det självklart mycket plugg som ska "betas av" först.. Jag är glad över en sak, och det är att jag tagit utbildningen mer på allvar. Termin 1 och 2 kändes väldigt flummiga, och jag förstod inte riktigt allvaret. Jag pluggade lite grann, kuggade de flesta tentor men klarade mig på omtentan! Nu har jag istället börjat tänka på att jag tar studielån för att gå denna utbildningen, och vem vill ha 170.000 kr i skuld och samtidigt inte ha lärt sig ett skit?? Jag ska trots allt om lite mer än 1 år börja söka jobb och så småningom komma ut i arbetslivet som en DUKTIG socionom. Då vill jag inte vara den som är osäker och ångrar sig att man inte pluggade ordentligt.. Jag vill ha kunskap, och vill lära mig nya saker!! Genom att läsa litteraturen och göra alla uppgifter/övningar så lär jag mig, faktiskt! Är glad att jag ändrade mitt tankesätt :) Jag ska försöka bli en så bra socionom som jag bara kan :) :)

På tal om skola och plugg - Nu ska jag sätta mig och läsa några kapitel i denna boken!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0