Praktiksnack :)

Då var onsdagen på praktiken också över.. Idag fick jag prova på att hålla i ett skolsamtal själv, dock med socialsekreterare Sanna som uppbackning! På ett skolsamtal samtalar man med alla berörda från skolan, ex Rektor, lärare samt förskoleläraren. Man går igenom allt som har med eleven att göra på skolan: Kompisar, läxor, hygien, aptit, kunskaper i vissa ämne osv.. Jag kan säga att jag blev mega nervös när Sanna säger till mig att det är JAG som ska prata och hon som ska anteckna. Jag är en människa som har talet med mig och som gillar att vara social med andra, men när det kommer till detta är jag en riktig mes :P Tänker mycket på hemtjänsten och min roll med äldre människor, där jag känner mig "hemma" och vet precis hur jag ska föra mig! Känslan jag fick i kroppen idag påminner mig om samma känsla jag kände på min första praktik på Billingshälls hemtjänst när jag var 16 år.. Jag var nervös och kände ett stort krav på mig själv att prestera så bra som möjligt! Samma känsla fick jag idag.. Jag är alltid osäker på mig själv fram tills dess att jag kommer in i rollen och börjar lkänna mig "hemma". Precis som en lärare sa till mig för några månader sen: "Sara, när du väl är säker på något och känner dig bekväm med din roll så härskar du, precis som du gör i ditt arbete med äldre människor!" Och det är precis så det är, när jag väl känner mig bekväm och säker kommer detta gå som en dans, det vet jag :) :) Det är ju meningen att praktiken ska hjälpa mig att få lite mer "kött på benen" inför mitt kommande arbetsliv som Socionom!

Tillbaka till skolmötet igen ---> Det gick i alla fall jätte bra! (för att vara första gången som jag pratade med andra myndighetspersoner själv) Sanna flikade in emellanåt och hjälpte mig när jag inte riktigt visste vad jag skulle ställa för följdfråga, vilket kändes otroligt skönt! Tur att jag har så underbara kollegor som verkligen gör allt och visar att de vill att jag ska lära mig något! Tänk om det hade varit tvärtom? Kommit ut från socialtjänsten efter 4 månader och fortfarande inte veta hur jag samtalar med myndighetspersoner/klienter/barn?!

Aja, nog pratat om detta :) Egentligen skulle jag och Jennie hem till Ida idag, men hennes söta son Noa har tyvärr blivit sjuk så vi fick hoppa dejten! Det är bara att hitta en annan dag töser :) Nu ska jag snart börja på maten.. Idag ska vi lyxa till det lite och slänga ihop en tacograttäng, mumsigt!

Trevliig onsdag allesammans :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0