Höra vs Lyssna

Satt och funderade på dessa ord ikväll.. På termin 4 fick vi lära oss hur man samtalar med andra människor, och att det är viktigt att inte bara "höra" på personen utan också "lyssna".. Jag har aldrig tänkt på dessa ord som skilda från varandra, men efter den terminen förstår jag skillnaden. Att bara sitta och höra på någon/något, är att egentligen inte ta till sig det som sägs, eller ens försöka förstå/sätta sig in i det personen berättar. Att verkligen kunna sitta ner under ett samtal och kunna lyssna är en stark egenskap som inte alla människor ber med sig. Det är en konst att kunna lyssna och få andra människor att känna sig "lyssnad på".. Det är viktigt att i samtal med andra människor bära med sig detta, och försöka att göra samtalet så bra som möjligt.. Vad är det jag berättar "värt" om den personen jag berättar det för bara "hör" vad jag säger?!
 
Hur märker man då om någon är en bra lyssnare? Detta är självklart individuellt, men utifrån mig själv och hur jag känner det så är en person som lyssnar en som verkligen vill sätta sig in i det jag berättar. Han/hon visar ett intresse av det jag berättar och försöker att förstå och ställa "motfrågor" till det som sagts.. Motfrågor är kanske inte det rätta ordet i detta sammanhang, kanske syftar jag mer på ett "tecken" på att personen hängt med i det som sagts.. Hur många gånger har man inte suttit där och öppnat sig för andra, och i slutet av samtalet inte ens fått en reaktion. "Ok... har du ens lyssnat på det jag har sagt?!" Jag har, som jag skrev tidigare, inte alls tänkt på dessa två ord som skillda från varandra förr.. Jag kan inte säga att jag är den perfekta lyssnaren, men efter att ha "lärt mig mer" om detta, och hur viktigt det faktiskt är att man lyssnar när folk behöver någon som lyssnar så försöker jag verkligen tänka efter, i just den situationen.. Det sägs även att vissa människor är födda med denna "egenskapen", att just kunna lyssna på andra och få andra att känna sig "lyssnade på".. Kanske är det så? Vissa är kanske mer ämnade för det, än andra.. All respekt till alla bra "lyssnare" där ute!! :) :)
 
 
Lite tankar på kvällskvisten bara :) Tackar blogg.se för att ni gör det möjligt att kunna ha en egen blogg och få chansen att skriva av sig när man känner för det! Har alltid skrivit dagbok förr, men bloggen gör det möjligt att få ner mycket tankar i text snabbt samt att man även får chansen att göra sina inlägg roligare/personligare med bilder osv.. Hade inte bloggvärlden funnits så hade jag garanterat suttit med en penna och en dagbok framör mig just nu och skrivit på som bara den.. Risk för kramp i handen bara ;)
 
Nä, nu tänker denna damen inta sängen.. Natti Natti ZzzZZzzzZzz

Kommentarer
Postat av: Angelica

Klokt skrivet!

2012-11-14 @ 15:27:45
URL: http://anngelica.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0